Wednesday, 16 August 2017

Seronoknya Belajar

Wah! Tuisyen Cara ILA Memang Menyeronokkan.


Pastinya hati ibubapa lapang dan lega bilamana anak mereka asyik ingin belajar.
Dan lebih-lebih lagi bila melihat mereka belajar dengan penuh keseronokkan tanpa tekanan waktu dan buku yang banyak.

Di bawah ini adalah luahan dari salah seorang ibubapa yang telah melanggan Akaun Murid untuk anaknya.






Maziana Zainal
Tuisyen Online i-Learn Ace
0163961956

Akaun Murid VS Akaun Guru

Apakah Perbezaan Antara Akaun Murid Dan Akaun Guru?


SOALAN :
Apakah perbezaan antara akaun guru dan akaun murid?

JAWAPAN :
Secara umumnya, fungsi nota, mind map, penilaian adalah sama sahaja antara akaun pelajar guru.

Perbezaan antara akaun guru dan pelajar adalah seperti berikut :

Akaun guru Boleh membuka kelas maya , akaun murid boleh join kelas maya dengan dapatkan code kelas maya guru tersebut.

Akaun guru mengikut pakej:
a) Langgan (daftar) sebagai guru seklah rendah untuk UPSR, maka akan dapat akses tahun 4 hingga 6 sahaja.

b) Langgan (daftar) guru sekolah menengah untuk PT3, maka akan dapat akses tingkatan 1 hingga 3 sahaja.

c) Langgan / daftar Guru sekolah menengah untuk SPM, makan akan dapat akses tingkatan 4 hingga 5 sahaja.

Bahan dalam akaun:

a) Akaun guru tidak akan berubah walaupun tahun berubah .

Contoh : jika guru melanggan akaun guru sek ren pada tahun 2016 , dapat akses tahun 4 , tahun 5 dan tahun 6, apabila masuk tahun 2017 bahan kekal tahun 4, tahun 5 dan tahun 6.

b) Akaun murid akan berubah secara automatik mengikut kedudukan umur/ kelas/ tingkatan semasa:

Contoh:
Jika murid langgan tahun 4 pd tahun 2016 dan dapat akses bahan tahun 4 sahaja, apabila masuk tahun 2017, murid tadi sudah menjadi murid tahun 5 , dan bahan dalam ilearnace automatik masuk bahan tahun 5



SOALAN :
Apakah yang ada dalam akaun ibu bapa?

JAWAPAN :
Akaun ibu bapa hanya mempunyai 2 fungsi.

Fungsi Tugasan untuk memberi tugasan bulananan

Fungsi Kemajuan untuk memantau setiap latih tubi yang di lakukan oleh pelajar



Maziana Zainal
Tuisyen Online i-Learn Ace
0163961956

Tuisyen Di Wad

Fleksibelnya Tuisyen Cara ILA.

Entri kali ini saya karyakan di dalam bilik wad Hospital Ampang. Anak sulung saya sedang menjalani rawatan dan bakal menjalani ct scan besok.

Duduk di wad, siapa yang senang hati?
Terpaksa berpisah adik- adik dan ayah. Macam-macam diluahnya.
"Ibu, bila boleh keluar?" Walhal baru sahaja mendaftar masuk.
"Ibu, saya sedih adik dan ayah takde".
Kadang-kadang dengan ibu sekali rasa nak menangis.

Masa inilah mereka memerlu gadget untuk membuatkan dia leka. Bermain dengan games sampai bateri telefon habis. Lepas tu, dia akan meluah lagi. Dan ibu pening lagi.

Dia tahu telefon ibu hanya ada aplikasi Tuisyen Online i-Learn Ace. Maka untuk menghilangkan keresahan dan kebosanan, dia pun minta untuk belajar. Alhamdulillah.

Tuisyen ILA di wad ni tak sama dengan duduk di rumah. Di sini ibu kena menjadi tutor kepadanya. Baca nota dan menjawab soalan bersama. Wah! Seronok dia bila ibu pun belajar bersama.


Dari satu subjek ke satu subjek yang lain. Walaupun begitu, dia mampu skor markah yang tinggi.

Nampak tak?
Dengan nota yang ringkas dan menarik, ia mampu difahami walaupun sedang diuji kesakitan.

Hati ibu pun senang je tengok anak masih ingin belajar dan mampu belajar walaupun secara online dan offline.

Macam kes anak ini, seminggu belum tentu cukup harinya ke sekolah. Memang banyak yang ketinggalan. Dengan tuisyen ILA ini, ia sangat membantu.

Ibu-ibu yang punya masalah seperti saya ini, saya sarankan untuk menggunakan tuisyen ILA ini.

MURAH DAN FLEKSIBEL.


Maziana Zainal
Tuisyen Online i-Learn Ace
0163961956


Monday, 14 August 2017

Tak Mampu Hantar Ke Pusat Tuisyen

Tak Mampu Hantar Ke Pusat Tuisyen

Kegusaran setiap ibubapa tatkala mahukan anak-anak cemerlang akademik tetapi bila dihitung ekonomi bulanan, segalanya terbantut. Mulalah kekesalan menerpa jiwa. Mengeluh sana sini. Dan ada mula menyalahkan pihak tertentu.

Bukan mereka, malah saya sendiri.
Dikurniakan anak seramai 3 orang, alhamdulillah. Mengimpikan kejayaan milik mereka. Tetapi sedar akan kemampuan mereka, saya terpaksa akur.

Bebanan matapelajaran yang banyak, mana mampu mereka mencapai semuanya A tanpa tambahan pembelajaran. 

Anak-anak pernah bertanya, " Ibu, tuisyen tu apa? Kawan-kawan cakap mereka pergi tuisyen. Kami nak tuisyen juga, boleh?"

Ya Allah, zalimnya saya tak membenarkan mereka bertuisyen. Mungkin mereka ingin belajar bersama rakan-rakan. Saya pernah laluinya dulu dan saya faham keinginan mereka. Tapi anak-anak ibu, tuisyen sekarang sangat mahal. Hanya ayah sahaja bekerja dan ayah juga mengalami sakit buah pinggang. Bulanannya untuk 3 orang, memang tak mampu.

Alhamdulillah, anak-anak sangat memahami.
"Takpe ibu, ibu je ajar kami."

Teknik pembelajaran sekarang ternyata berbeza dari kita dulu. Mengambil pengalaman sewaktu menjadi pensyarah gantian di salah sebuah kolej, aku praktikkan. 

Sebelum mengajar mereka, saya kena mendalami semua teknik pembelajaran itu mengikut setiap matapelajaran. Ya, memang sukar mengajar anak sendiri. Anak sendiri kot? Sukar ke?

Iya, kerana anak sendirilah ianya sukar. 
Bak kata suami saya, seorang tukang gunting rambut mampu mengunting rambut orang lain tetapi tidak rambutnya sendiri. 

Faham ke?
Anak dengan ibu, sebab dia anak dan sebab kita ibu. Perbezaan itu sukar dipisahkan, maka ruang menjadi guru dan murid itu kurang berjaya.

i-Learn Ace Sangat Membantu


Diperkenalkan oleh Cikgu Blog, Puan Masayu Ahmad tentang Tuisyen Online- i-Learn Ace (ILA).

Wow! Sungguh menarik. 
Saya diberikan tempoh 7 hari untuk melayari secara percuma. Satu per satu saya klik. 

  • Nota yang menarik dan ringkas.
  • Soalan yang disediakan disertakan dengan tempoh masa. Permahkahan juga secara automatik.
  • Permainan yang mampu menajamkan minda.
  • Mereka boleh merekabentuk peta minda secara bebas.
  • Berkenalan dengan pelajar sekolah lain.
  • Skor permahkahan juga dipaparkan. Mampu mendorong semangat bersaing yang sihat dan berkualiti.
  • Disediakan guru maya.

Terus Melanggan Akaun Guru

Kerana keterujaan, saya melanggan Akaun Guru. Mana tahu akan datang boleh sertai guru maya untuk ILA ini. Aamiin.

Saya daftar untuk UPSR kerana anak saya sekolah rendah. ILA memberikan kelengkapan pembelajaran dari darjah 4 sehingga darjah 6. Sedangkan anak saya darjah 5 dan 2.

Saya terokai semua fungsi ILA ini, senang untuk saya menerangkan pada anak-anak.
Akaun Guru? 
Ya, senang untuk kesemua anak-anak saya menerajuinya. Tetapi seeloknya setiap anak ada satu akaun murid supaya rekod mereka secara individu.

Kerana ia langkah percubaan untuk saya dan anak-anak, maka akaun ini saya langgan.

Saya juga memuatturun aplikasi ILA untuk belajar secara offline. Jadi, saya tak perlu risau jika internet tiada.


Anak-anak teruja

Dengan hanya sekali tunjuk dan ajar mereka tentang sistem ILA, mereka menjadi sangat teruja. 

Saya nasihati mereka untuk membaca nota-nota dahulu dan kemudian menjawab soalan. 
Wah! Memang mereka seronok. Apatah lagi bila menjawab soalan, mendapat markah terus dan markah pula tinggi. Siap menjerit keseronokkan.

Si adik yang baru darjah 2 mulai cemburu. "Kenapa tiada darjah 2 untuk saya?" dengan nada marahnya.
"Sabarlah, adik darjah 4 nanti boleh guna." 
"Taknak, saya nak juga."
"Ok boleh, adik mulakan dengan darjah 4 tau. Baca dulu nota tu dan jawab soalan. Faham?"

"Ibu, tengok markah saya."
"Wow! Siapa bantu ni?"
"Ibu ni. Saya jawab sendirilah."

Bayangkan, dia baru darjah 2. Berjaya skor markah 80%-98%.
Nampak tak?
Apa yang anda nampak?

Ternyata dia senang memahami nota-nota di dalam ILA ini. 
Ternyata nota ILA sangat bagus.

Siabang?
Si abangnya juga mendapat permahkahan yang sama dalam lingkungan itu. Jika markah rendah, mereka akan klik untuk menjawab soalan sehingga mendapat markah yang mereka inginkan.

Kerana keterujaan mereka itulah, telefon saya sering hilang dari meja kerja. Tapi tak apa, asalkan ianya berbaloi.

Mereka sering tertangguh ke sekolah dek kerana sakit. Akademik mula menurun. Mujur ada ILA, in shaa Allah membantu mereka tatkala rehat sakit di rumah.

Balik kampung.

Bertemu dan bermain bersama sepupu sepapat memang seronok. Tetapi ada masa sampai buntu nak main apa.

"Ibu, pinjam TAB. Kami nak belajar."
Wah, seronok mereka belajar bersama. Siap berbincang bagaimana pelajar Universiti.

Tiba-tiba datang mak saudara mereka.
" Apa ni main TAB, bak sini. Kan dah cakap jangan main games."
" Acu, tu bukan games tapi untuk belajar. Kami tengah jawab soalan darjah 5."
"Ha?" Sambil melihat kembali TAB itu.
"Oo, baguslah. Nah ambil balik."

Apa pendapat anda?
Berbaloi tak?
Bagus tak?

Jom sertai kami. Tak rugi pun. Walaupun tempoh 360 hari itu melangkaui darjah anak-anak, sistem juga seiring dengan peningkatan itu.

Contoh:
Saya melanggan 1 Jun 2017 dan pada 31 Dec 2017, jumlah langgan saya hanya 214 hari.
Sedangkan langgan saya sepatutnya 360 hari.
Baki hari yang ada 146 hari. 

ILA akan bayar balik ke?
TIDAK akan bayar balik. Ha?
Jangan bimbang, baki hari itu akan dibawa ke tahun seterusnya.

Macam mana kalau masa saya langgan tu, anak darjah 6. Saya langgan untuk UPSR.
Ya, sistem ILA akan naik bersama anak anda. 
Maksudnya?
Akaun murid anak tadi akan naiktaraf. Baki yang tinggal tadi, akan secara automatik menyediakan nota serta soalan untuk tingkatan 1.

Wow! Bagusnya.
Memang berbaloi sangat macam ni. Saya nak daftarlah.

Nak daftar?
Boleh. Hubungi saya.




Maziana Zainal 
Tuisyen Online i-Learn Ace
0163961956




Saturday, 12 August 2017

Cara Penilaian Murid

Penilaian Murid

Penilaian dibuat berdasarkan latihtubi menjawab soalan dan melaksanakan tugasan yang diberi samaada secara objektif ataupun subjektif.

Selain itu penilaian dari sudut penaksiran sekolah, ujian lisan dan kertas ujian.
Saksikan video-video di bawah.

Penilaian -Praktik (Latihtubi)

Soalan berbentuk objektif



Soalan berbentuk subjektif.


Penilaian - Tugasan

Berbentuk Objektif



Berbentuk subjektif

Penilaian - Pentaksiran Sekolah



Penilaian - Ujian Lisan



Penilaian - Kertas Ujian






Maziana Zainal
Tuisyen Online i-Learn Ace
0163961956

Friday, 11 August 2017

Rangsang Anak Seronok Belajar

Rangsang Anak Seronok Belajar

Anak-anak anugerah Allah yang terindah. Bersyukurlah kita yang dikurniakan zuriat pengikat dua hati suami dan isteri.

Setiap yang indah, pasti ada cabaran dan ujian dariNYA. Cabaran ibubapa sekarang tak sama dengan zaman ibubapa kita dulu. Betul tak?

Seiring peredaran masa dan teknologi, segalanya serba canggih. Contoh paling ketara, telefon bimbit. Dulu telefon bimbit hanya guna untuk menghubungi seseorang tetapi sekarang? Macam-macam fungsinya.

Anak-anak dulu cukup payah dipengaruhi kerana mereka tahu kepayahan ibubapa mereka. Mereka yang kaya sahaja yang mampu milikinya. Jadi, tak ramai menggunakannya.

Tetapi hari ini, kiri kanan masyarakat semuanya menggunakannya. Dan ia seolah-olah satu keperluan.

Zaman kanak-kanak, kita banyak bermain dengan kawan-kawan. Bermain congkak, badminton, berbasikal dan macam-macam lagi.

Sekarang?
Ditangan anak-anak hanya gadget. Betullah, zaman ini kes culik banyak kan. Tetapi harus ke seawal usia bayi kita dedahkannya? Kes ni, saya tak nak sentuh, mereka punya alasan tersendiri.

Pembelajaran hari ini semuanya berhubung rapat dengan IT. Berbeza kit dulu, nak cari rujukkan dengan pelbagai buku rujukkan. Sehingga rak buku pun tak muat nak susun. Pelbagai terbitan kan? Antaranya Sasbadi, Pelangi dan lain-lain lagi.

Bagaimana Mahu Merangsang Minat Belajar Anak

Kalau gadget mendapat tempat di mata dan hati anak-anak, jadi dengan gadget juga kita cuba merangsang minda dan minat mereka.

Bagaimana?
Belajar dengan menggunakan gadget.
Ada ke?
Bagus ke?
Berkesan ke?

Banyak betul soalan mak-mak ni kan.
Boleh! Mak-mak tak perlu risau, cuma perlu buat kajian sikit. Kita berikan mereka gadget untuk mereka gunakan sebagai kaedah pembelajaran.

Gadget untuk belajar?
Pernah tak anda lihat gelagat mereka bermain?
Anak-anak sekarang mudah terangsang dengan ibubapanya, kawan-kawan serta televisyen. Mereka boleh menduplikasikan aksi-aksi itu dalam permainan mereka.

Contoh:
Mereka berlakon seperti seorang orang dewasa yang sedang menggunakan telefon pintar. Kadang-kadang menggunakan laptop, menaip dan berlagak seperti kita.
Kadar menaip yang laju walaupun entah apa yang ditaipnya.

Pernah tak anak-anak bertanya, " Ibu, macam mana menaip laju? Macam mana ibu buat itu dan ini?".
Pernah kan?

Sedar tak, kita sebenarnya telah merangsang mereka untuk belajar sesuatu. Dibantu dengan subjek di sekolah yang mengajar cara menggunakan komputer, ia sangat membantu.

Apapun gadget yang kita berikan, perlu ada pemantauan juga. Takut mereka tersalah melayarinya.


Wah, Seronoknya Belajar Dengan Menggunakan Gadget

Jom kita gunakan gadget untuk belajar. Anak-anak pasti suka. Iya, ia menyeronokkan.
Boleh membaca.
Boleh menjawab soalan.
Boleh berkenalan dengan kawan-kawan dari sekolah lain.
Boleh bermain.
Boleh bersaing untuk skor markah tertinggi.

Biar betul?
Iya, bukan cubaan tetapi betul.
Kita pun boleh pantau mereka punya keputusan dan segala aktiviti. Kita pun seronok tau.

Waktu untuk belajar juga fleksibel. Bila-bila masa pun boleh belajar. Secara online ataupun tanpa internet.

https://www.youtube.com/watch?v=GOlB5wZoqe8#action=share

Bila bercuti, tak perlu lagi mendesak anak-anak membawa buku yang banyak tetapi hanya gadget mereka sahaja.

Nampak tak?
Mudah dan fleksibel.

Boleh tahu aplikasi apa tu?
Oo, inilah i-Learn Ace, Tuisyen Online. Ia bekerjasama dengan Sasbadi Sdb Bhd.
Sistem pembelajarannya mengikut sistem Kementerian Pelajaran.

Tak perlu ragu-ragu lagi.
In Shaa Allah, hasilnya nanti berbaloi.


Maziana Zainal
Tuisyen Online i-Learn Ace
0163961956

Thursday, 10 August 2017

Youtube Tentang i-Learn Ace

Youtube Tentang i-Learn Ace


Mari saya kongsikan kepada anda tentang Tuisyen Online i-Learn Ace.

Sila tonton di sini:
https://youtu.be/lcfUYzdzmqs